Friday 21 June 2019

Moj zadnji mandat (4. del)


Julija 2015 sem začel pisati knjigo res hitro, seveda z vsemi nevšečnostmi zaradi poškodovanih možganov. Kljub težkih kriz smo v zadnjih urah rešili novo ribogojnico in 30. junija je bila fizično in birokratsko zaključena. V njej so tudi že bile ribe in ribolovna sezona je bila rešena. V prvih dneh avgusta sem knjigo končal in moja svakinja Danica Taljat mi je ponudila lektoriranje knjige brezplačno in se ji moram res zahvaliti. Hitro sva sodelovala in konec avgusta je bila knjiga poslana v Gaya d.o.o. za tisk. Za oblikovanje ovitka sem prosil svojega mlajšega sina Luko, a trajalo je kar dolgo, a ko sem ga pritiskal, je končno dobil navdih in knjiga je bila končana. V Ribiško družino Tolmin so knjige prišle 18. septembra zjutraj, isti dan zvečer pa smo imeli slavnostno odprtje nove ribogojnice.
Seveda pa se nisem ukvarjal samo s knjigo. Že 6. julija sem se pogovarjal o novem kreditu, tako v NKBM in v Deželni banki. Faronika bi morala čim prej vrniti kredit Tini in dobiti tudi kredit za nakup nujne opreme za ribogojnico. Že naslednji dan je prišel v Faroniko vodja Deželne banke v enoti v Novi Gorici in sem mu prikazal novo ribogojnico. Za tem sem mu razložil, zakaj potrebujemo kredit in možnost sodelovanja v prihodnje. Res sva se dogovorila za kredit za 150.000 € za pet let in odlog glavnice za dve leti. Tudi obresti bi bili za 1% nižji, kot je bil dosedanji kredit za investicijo.
Danes razmišljam o zadevah, ki so hecne, a takrat o tem nisem niti pomislil. Ko sem povabil g. Slokarja iz Deželne banke Slovenije (DBS) v Faroniko, zraven sploh ni bilo direktorja Dušana Jesenška. V bistvu bi moral on, kot direktor podjetja Faronika d.o.o., urejati te bistvene poslovne zadeve in to že pred investicijo in po njej. No, vemo pa zakaj, sem jaz moral te stvari delati. Če bi bilo normalno, bi investicijo delala Ribiška družina in jaz kot predsednik. Zaradi denarja pa smo si morali izmisliti novo družbo in novega direktorja. Dejansko pa so zadeve tekle tako kot prej.
Kakorkoli, prepričan sem bil, da smo investicijo učinkovito zaključili in našo družbo bo lahko normalno vodil njen direktor Dušan Jesenšek. Zelo kmalu, že začetek avgusta pa se je prikazal nov problem. Poklical me je direktor banke DBS iz Nove Gorice in mi povedal, da s kreditom ne bo nič, ker nimamo nobenega premoženja, ki ne bi bilo pod hipoteko. Trdil sem, da to ni mogoče, saj smo zgradili novo ribogojnico, ki je vredna 2,5 milijonov € in mora biti neka napaka, direktor pa ni popustil. Naenkrat sem bil spet na trnih, kot velikokrat prej. Že kmalu pa sem se spomnil, da smo za investicijski kredit iz avstrijske banke dali pod hipoteko vse premoženje ribiške družine, vendar tudi parcelo družbe Faronike d.o.o. Nova ribogojnica pa je bila zgrajena na tej parceli in je bila tako tudi pod hipoteko!
Spet sem imel neprespano noč. Razmišljal sem za prvo možno rešitev, za drugo, tretjo, a nobena mi ni bila všeč. Bal sem se, da rešitve ne bo in ne bomo mogli vrniti kredita moji hčerki in težko bomo delali v ribogojnici brez viličarja in drugimi pripravami. Zjutraj sem takoj odšel v pisarno, pregledal sem pogodbe za investicijske kredite in sem ugotovil, da je res tako. Že ob dogovoru za nov kredit iz banke DBS mi je direktor predlagal, da bi oni prevzeli kredite iz avstrijske banke, če bi se ta banka strinjala. Sedaj sem pregledal to pogodbo in v tem primeru, bi ji morali plačati kot odškodnino v višini 22.000 €.
Takoj sem poklical avstrijsko banko, a se za to rešitev niso strinjali. Povedali pa so mi, da se je situacija pri njih normalizirala in da nam lahko dajo dodaten kredit. Kmalu smo lahko podpisali novi kredit za 120.000 € in smo lahko pravočasno odplačali kredit moji hčerki in smo kupili nujno opremo za ribogojnico.
                                                            ***
Odprtje nove ribogojnice smo imeli 18. septembra 2015. Zjutraj so mi pripeljali moje knjižice »Od soške postrvi do Faronike«, popoldne ob 17h pa se je pričelo slovesno odprtje. Do nekaj dni prej smo imeli program, da bom najprej govoril jaz kot predsednik Ribiške družine Tolmin, za mano Dušan Jesenšek kot direktor Faronike d.o.o., kot glavni govorec pa minister za kmetijstvo g. Židan. Ta program pa sem spremenil. Prvi naj govori direktor, jaz pa kot drugi. Povedati moram, zakaj sem to napravil. Na ministrstvu za kmetijstvo so se vedno bali, da lahko nastane problem v Bruslju, saj investicije v ribiške produktivne naložbe niso namenjene ribiškim družinam. Zato smo morali ustanoviti posebno podjetje in naj čim manj govorimo o ribiški družini. Zato sem smatral, da naj prvi govori direktor podjetja, jaz pa kot predsednik lastnika.
Na odprtje nove ribogojnice smo povabili okrog 100 udeležencev, v glavnem vse, ki so nam pomagali pri tem podvigu. Poleg govorov smo imeli tudi kratek kulturni program in tudi vreme je zelo dobro sodelovalo. Moram pa omeniti, da je z našim ministrom prišel tudi kmetijski minister Češke, ki je bil ravno takrat na obisku v Sloveniji. Po programu naj bi po odprtju nove ribogojnice vsi odšli v restavracijo Na Skrlih, kjer bi lahko poskusili vse naše ribe in še kaj drugega. Tam so bile pripravljene moje knjige, kjer si jih bo lahko vsak sam vzel. Pomembnim gostom, kot n.pr. ministru, pa smo jim pripravili tudi simbolna darila. Na žalost, minister s svojo ekipo je takoj odšel. A ne, da ne bi imel časa, ampak je šel na sestanek članov svoje stranke v Tolminu. Res mi je ta minister veliko pomagal in zato sem ga tudi povabil kot glavnega govorca, ko pa sem videl, kaj je naredil, sem bil izjemno razočaran, mislim pa, da so bili enako razočarani vsi drugi povabljeni. No, prijetno druženje je trajalo dolgo v noč in tudi jaz sem imel veliko dela, saj sem moral dolgo podpisovati svojo knjigo. Zanimivo pa ni prišel zraven Dušan in cel večer se mi je izogibal. Čez kak mesec je prišel v mojo pisarno in me je vprašal, če mu lahko dam mojo knjigo. Seveda sem mu jo dal in v njo sem napisal nekaj besed.
Za naslednji dan, bila je sobota, smo imeli dopoldne odprta vrata za publiko od blizu in daleč, popoldne pa Festival soške postrvi in 60. obletnico Zveze ribiških družin Primorske. Ko sem zjutraj prihajal, nisem mogel verjeti, koliko ljudi je bilo in komaj sem še dobil prostor za avto okrog bivšega hotela Centroslavija. Preračunal sem, da je prišlo vsaj 500 ljudi in to je bila dobra promocija za Ribiško družino Tolmin in za njeno podjetje Faronika d.o.o. Vsakdo je dobil pijačo in različne prigrizke iz naših rib.
Ne bom na dolgo razlagal, kaj se je dogajalo popoldne, te stvari so vedno podobne in mnogi so dobili medalje in diplome. Na kratko, bil sem prepričan, da je moja naloga končana.
                                                           ***
Minilo je že skoraj celo leto, odkar sem dobil možgansko kap in sem lahko normalno funkcioniral kot predsednik ribiške družine, seveda pa nisem mogel enako govoriti in pisati kot poprej. Predvsem me je motilo, ker sem med sestanki večkrat ostal brez besed, ki sem jih hotel izgovoriti. Enako mi je bilo težko pred tujci, s katerimi sem pred kapjo lahko normalno govoril v različnih jezikih, sedaj pa zelo težko. Bolj in bolj sem razmišljal, da sem svojo nalogo končal. Za zadnji mandat sem kandidiral samo zato, da naredim to ribogojnico in sedaj, ko je končana in jaz nisem več 100% predsednik, bi bilo najbolje podati ostavko.
Med mojo boleznijo me je na ribiški družini nadomestoval Andrej Costantini. Takoj, ko sem se vrnil iz bolnišnice sem prosil ženo, da je poklicala pisarno ribiške družine. Računovodkinji je povedala, da mora moj honorar vsak mesec izplačati Andreju. Ko sem bil že normalno sposoben delovati, sem Andreju predlagal, da mi naj še naprej nekatere stvari pomaga in napraviva honorar pol na pol. Takrat sem ga bolje spoznal in sem videl, da je priden, vendar premalo odločen, ko človek pri nekaterih zadevah ne sme popustiti. Večkrat sva se pogovarjala in tako sva prišla do tega, da sem mu predlagal naslednje: »Jaz ne morem več delovati kot predsednik ribiške družine tako dobro kot prej in glavno nalogo sem opravil, zato bi zdaj dal ostavko. Predlagal bi tebe za predsednika na Zboru članov, da namesto mene končaš ta mandat!«
Ne vem, zakaj njemu to ni bilo všeč. Večkrat sem mu to predlagal, a vedno je odgovoril, da je najbolje, da jaz sam končam svoj mandat. Ko sem videl, da se ne strinja, mu tega nisem več omenil in nisem tega omenil nikomur drugemu. Ko sem razmišljal naprej, sem ugotovil, da imam še eno nalogo. Ko smo začenjali z investicijo, smo bili tako na tesnem, da sem poslal prošnjo vsem članom ribiške družine za kredit. Tako smo dobili nekaj čez 60.000 €, kar je bilo dovolj. Vedel pa sem, da moramo vrniti članom v letu 2016 nekaj nad 20.000 € in leta 2017 približno 45.000 €. Vedel sem, da bomo ta kredit točno vrnili, če bom še predsednik, če pa ne bi bil več predsednik, je vprašanje, kaj bi se zgodilo. No, in zato sem nadaljeval.
                                                        ***
V novo ribogojnico sem odhajal zelo pogosto, včasih celo v soboto in nedeljo zgodaj zjutraj. Lipani so še vedno preveč umirali, tudi ko je postala temperatura vode nižja. Novembra je Dušan pripeljal 60.000 mladic šarenk, dolge okrog 6 cm. Motilo pa me je dejstvo, da Faronika še ni nič prodajala ribe drugim kupcem. Ves čas je bilo treba plačevati obresti za kredite, največja stroška pa sta bila plače in hrana za ribe. Direktorja sem večkrat opozarjal, da bo nujno treba začeti z marketing in s prodajo. Sam sem zelo pazil, kako gre z denarjem. Vsak mesec sem sklical skupaj direktorja in računovodkinjo, da smo pregledali cash flow za tri mesece naprej in sicer za ribiško družino in za Faroniko. Nikoli nismo prišli v nelikvidnost, ker sem lahko pravočasno reagiral.
Proti koncu leta mi je Andrej pomagal pri statistiki v pretekli ribiški sezoni, pripravljal pa je tudi nove pogodbe za prodajo ribiških kart v novi ribiški sezoni. Pomagal pa je tudi v Faroniki in z njegovo zaslugo so 9.12.1995 odprli ribjo trgovinico v Faroniki. To sem dal z nekaj fotografijami na Facebook in nanjo je komentiral Roman Dolinšek, predsednik Nadzornega odbora RD Tolmin, rekoč: »Bojim se, da ne bomo imeli dovolj rib za vlaganje v naše vode!«
Takrat sem mislil, da se heca in sem mu odgovoril, da jih bomo pač kupili v ribogojnici. Kasneje sem ugotovil, da je on mislil resno.
Za Božič sta prišla iz Švice moja hčerka z družino in moj mlajši sin. Včasih, ko smo živeli v Dar es Salaamu, smo neprekinjeno kupovali velike ribe iz Indijskega oceana in bile so odlične. Tokrat sem se z njimi zmenil, da bom za božično kosilo kupil veliko ribo iz Faronike. En dan prej sem zjutraj prišel tja in izbral sem tri kile težkega samca iz Rižane. Plemenska jata teh rib so po ditohondrijski DNK jadranske potočne postrvi in jih pri nas smukamo za RD Koper. Res so lepe, bolj široke kot dolge. Na poti domov sem se ustavil v Kmetijski zadrugi Tolmin in sem pokazal to ribo puncam v pisarnah. Bile so navdušene, še večji hec pa je nastal, ko je ta riba začela skakati!
Za Božič je žena to ribo pripravljala za pečico, kot je delala v Afriki. Moral pa sem odrezati glavo in rep in komaj sem jo spravil poševno v pekač. Kosilo je bilo odlično in seveda nas je prijela nostalgija od tistih dni.
Dogovorili pa smo se, da bomo čez nekaj dni spet jedli ribe iz Faronike in sicer šarenke. Vedel sem, da je v nedeljo v Faroniki dežuren Pele in sem se z njim zmenil, da bom prišel zgoraj zjutraj. Ko sem prišel, je bil tam tudi Dušan in se mi je zdelo čudno, on pa mi ni niti pozdravil in hitel v pisarno. Videl sem, da je bil tudi Pele kot en kup nesreče. Odprl mi je en bazen in groza! Na površini vode so ležale mrtve šarenke, vse bele, obrnjene na trebuhe.
Razumel sem, zakaj je bil Pele tako nesrečen. Prav tako na nedeljo 5.12.2005 so me zgodaj zjutraj poklicati v ribogojnico v Zalogu in tam je bilo ponoči poginila ena tona lipanov in tudi tam je bil dežuren Pele. Takrat je ponoči zelo deževalo in pri vhodu v ribogojnico je prišlo polno vej in listja in je šlo premalo vode skozi ribogojnico. Ribam je zmanjkal kisik. Soške postrvi in plemenke lipanov so bile v bazenih bolj na redko in so ostale žive, eno in dve leti stari lipani pa so bili v treh bazenih zelo na gosto in z njimi je bilo konec. Takrat je Upravni odbor napravil raziskavo in smatral, da Pele ponoči ni pravočasno prišel in bil je kaznovan. Še danes mi je to žal!
V novi ribogojnici se nekaj takega ni moglo zgoditi in smo razmišljali, da so delavci med gradnjo nekaj pustili v cevovodu za ta bazen. Voda je namreč že očiščena, ko prihaja po cevovodu 1100 m daleč iz ribogojnice v Zalogu. V zbiralniku v Faroniki je voda še enkrat očiščena in nato gre cevovod posebej do vseh 14 bazenov. Kaj se je torej zgodilo?
Dušan je poklical vse zaposlene in ribe se je začelo čistiti. Istočasno je klical druge ribogojnice v Sloveniji, da bi jim lahko prodali sveže šarenke s popustom. Kar nekaj ur sem bil zraven in sem računal, da je poginilo okrog 200 kg rib. V resnici jih je bilo 450 kg. Voda iz cevovoda v ta bazen je samo curljala, kljub temu, da je bil odprt do konca. Ko so bile vse te ribe očiščene, je voda naenkrat sama izbruhnila. V bazenu pa se je videlo posebej sprednji in zadnji konec večje soške postrvi! To je bil torej vzrok! Ta soška postrv je prišla iz plemenske jate v Zalogu, morala je skočiti pred mrežo v dolgi cevovod in ko je prišla v zbiralnik v Faroniki, je morala še enkrat skočiti čez mrežo in iz prekata v cevovod za ta bazen. V bazenu je cevovod v kolenu in je nekoliko zaprta zaslonka. Tam se je ustavila in po nekaj urah jo je pritisk strgal na pol in je lahko prišla v bazen. Res, neverjetno!
Tik pred kosilo sem prinesel domov nekaj teh rib in dolgo nisem nikomur nič povedal, kaj se je zgodilo. Bal sem se, da se morda zgodi še kakšna hujša nesreča. Upal sem, da ne, saj sem sam vedno optimist. Kakor koli, leto je bilo mimo in sem razmišljal, da je glavnih problemov konec. Pa sem se zelo motil!
                                                     ***
Kot vedno v začetku novega leta je treba pripraviti letna poročila za Zbor članov. Ribolovna sezona v preteklem letu ni bila najboljša in smo prodali premalo ribolovnih kart. Seveda je to najbolj odvisno od vremena in stanja voda, a to je v naši branži normalno. V družini smo imeli izgubo 14.400 €, medtem ko smo imeli predlansko leto 19.200 € dobička. Ni mi bilo všeč, saj sem dobro vedel, da smo ves čas na robu likvidnosti. Lani februarja smo lahko brez večjih problemov plačali kredite našim članom in v preteklem letu sem hotel pripraviti depozit vsaj 40.000 €, a mi ni uspelo. No, vseeno smo februarja pravočasno odplačali vse kredite članov v vrednosti 45.000 €. Zatem sem napisal prijazno pismo z zahvalo vsem članom-upnikom in sem jih prosil, da bi nam spet pomagali, če bomo imeli spet podoben problem. Tajnici sem naročil, da je to zelo pomembno in da mora poslati čimprej. Bal sem se, da bomo likvidnost težko omogočali do srede maja, ko začnejo prihajati vplačila iz turističnega ribolova.
Tajnica je sicer zelo pridna s strankami, je pa katastrofa za točnost s poslovanjem. Vedno sem jo opozarjal na zapisnike, dopise, itd., a je nisem uspel izboljšati v 17 letih! In kot večkrat, tega dopisa tako dolgo ni poslala, da sem ji moral povedati, da je prepozno. Tak dopis je pač učinkovit, če ga pošlješ le po nekaj dnevih, ko si točno odplačal svoje obveznosti.
S Costantinijem sva večkrat govorila, da je problem s prodajo rib iz Faronike. Kar se je prodalo v naši ribogojnici, je bilo zelo, zelo malo. Že januarja mi je rekel, da bi bilo najbolje začeti prodajati naše sveže ribe v trgovinah Kmetijske zadruge Tolmin. On se tudi spozna na vse postopke za prodajo. Zdelo se mi je res pametno in takoj sem poklical direktorja zadruge. Dobil sem ga, imel je čas in sem takoj šel k njemu na sestanek. Takoj sva se dogovorila. On se je strinjal, mi je pa povedal, da mora dobiti potrdilo na njihovem Izvršnem odboru, trajalo pa bo nekaj dni. Povedal sem mu, da bo za tem prišel Costantini, da uredijo postopke za prodajo.
Bil sem zadovoljen, da bomo lahko končno prodajali naše ribe v trgovinah in takoj sem se odpeljal do Faronike, da bi direktorju Faronike povedal veselo novico. Bil je tam in sem mu to novico takoj povedal. Mislil sem, da bo zadovoljen, če mu pomagamo, vendar je on jezno odgovoril: »Saj sem jaz direktor in kaj nam bi tam pomagal Costantini!«
No, ja. Takoj sem videl, da ga muči direktorski sindrom in sem mu odvrnil: »Bog pomagaj, saj hočemo tebi in Faroniki pomagati kolikor se da, seveda si ti direktor Faronike in ti boš določil cene in pogodbo, na žalost pa ne znaš urediti postopke s prodajo, kar pa zna Costantini. Pokliči direktorja zadruge in se z njim zmeni o bistvenih stvareh.«
Nekaj časa je bil tiho in mi ni nič odgovoril. Naenkrat pa: «Ali si plačal tisto ribo rižanko za Božič?«
»Seveda sem, saj dobro veš, da vse ribe iz Faronike plačam. Plačal sem Robiju iz naše ribarnice. On je najprej rekel, da sem predsednik in kot tak lahko dobim zastonj. Jaz sem vztrajal, a on je rekel, da za to ribo nima cenika. No, predlagal sem, da stane šarenka 7 € na kg, to pa je potočna postrv in zato jo bom plačal dvakrat dražje in to sem storil.«
Dušan je takoj odvrnil: »Ta riba je bolj draga. Moral bi plačati toliko kot stane soška postrv. 35 €/kg!«
»Bog pomagaj!« Meni se je zdelo neumno, da bi se dalje pogovarjal z njim naprej. Ali sploh ni razumel, da sem njegov nadrejeni in da takih neprimernih opazk ni dobro izustiti.
Kasneje sem poklical direktorja zadruge in Costantinija in sem obema razložil, da morata zelo paziti, ko bosta govorila z Dušanom, da ne bo kaj narobe. Za konec moram povedati, da pogodbe z zadrugo še danes ni.
No, 2.02.2016 so bile prodane prve ribe iz Faronike v trgovine Kmetijske zadruge Tolmin.
                                                         ***
Ko so bila poročila za Zbor članov pripravljena, sem vsa poslal članom UO in predsedniku Nadzornega odbora in seveda vabilo za sejo. Na seji pa sem bil res presenečen, bolje bi rekel razočaran. Po vseh velikih problemih, ki smo jih premagali in končali novo ribogojnico, so se tako začele kritike, kako drago ribogojnico smo naredili, ribolov pa je še slabši. Hotel sem dopovedati, da morajo zrasti soške postrvi in lipani še dve leti, da jih bomo vlagali v reke, šarenke pa bomo lahko vlagali v vodo vedno, kadar bo potrebno, vendar ni pomagalo.
Največji problem je nastal pri planu vlaganj šarenk. Ta plan je pripravil gospodar družine, Dušan, in Komisija za gospodarjenjem pod mojim vodstvom je to potrdila. V prihodnji ribiški sezoni naj bi vložili 13.300 kg šarenk, kar je bilo 700 kg manj, kot sta nam dovolili ministrstvi za kmetijstvo in okolje. Res sem bil jaz premalo pozoren. Vedel sem, da Dušan vedno planira za šarenke raje nekoliko manj, kot je dovoljeno, veliko več, kot je bilo potrebno, pa za mladice soške postrvi in lipane. Po drugi strani pa sem hotel res pripraviti čim več vlaganja rib, da bi bil ribolov čim boljši. Predvsem tudi zato, ker bi prvič celo sezono vlagali šarenke iz nove ribogojnice. Če bi bil jaz zahteval, da se za toliko poveča vlaganje šarenk, bi do tega problema ne bi prišlo.
Nekateri člani in predsednik NO so bili zelo jezni, da plan za šarenke ni maksimalen. Rotil sem jih, da lahko takoj popravimo za 700 kg, a ni pomagalo. O teh šarenkah se je govorilo še in še. V tem februarju smo imeli tri seje in ne vem v kateri se je zgodilo, da so meni popustili živci in sem sredi seje odšel. Ko sem odhajal, sem jezno rekel: »Ne vem, zakaj so mi te neumnosti še potrebne!?«
Šel sem domov, sedel sem v garaži, prižgal cigaro, natočil konjak in razmišljal. Tega ne prenašam več in dal bom ostavko. Star sem nad 70 let in takih neumnih diskusij ne morem več poslušati.
Od 28 leta, ko sem prvič postal direktor, sem bil do zdaj vedno v takih funkcijah. Za ostavko sem se vedno odločal s hladno glavo in z argumenti za in proti, nikoli pa v takem razburjenju. Tudi tokrat sem po nekaj dnevih, ko sem se pomiril,  svojo odločitev o ostavki opustil.
                                                            ***

No comments:

Post a Comment