Wednesday 10 July 2019

Izgubljene iluzije?

Takoj na začetku mojega mandata smo začeli načrtovati novo, večjo ribogojnico. Ministrstvo za okolje nas je stalno strašilo, da bodo kmalu prepovedali vlaganje alohtonih (šarenk) rib v slovenske reke. Enako je seveda veljalo tudi za potočne postrvi v rekah na Primorskem, kjer je bilo njihovo vlaganje prepovedano že leta 1995, saj je dr. Ocvirk »dokazal«, da pred 20. stoletjem potočne postrvi v rekah na Primorskem ni bilo. Mi smo vedeli, da bo ribolov na Tolminskem zelo osiromašen, če se bo to zgodilo.
Ribiška družina Tolmin je pod vodstvom predsednika Staneta Kovačiča zgradila vališče v Modreju in malo ribogojnico v Zalogu ob Tolminki. Do leta 2000 je vodja ribogojstva v teh dveh objektih Dušan Jesenšek uspel vzrejati mladice soške postrvi in poskušal vzrejati tudi lipane. Ker so bile potočne postrvi že prepovedane, grozila nam je pa tudi prepoved šarenk, smo bili prepričani, da bomo z novo ribogojnico vzrejali odrasle soške postrvi in lipane in jih bomo vlagali v reke in ribolov bo rešen.
Takrat smo z uvajanjem davka DDV izgubili 20% prihodka in prodaja ribiških kart za turiste se je zmanjševala. Leta 1997 je bilo prodanih nad 6.000 ribiških kart, nato pa je prodaja padala do leta 2004, ko smo jih prodali samo 2.700. O novi ribogojnici nismo več mogli sanjati, zato pa sem začel misliti o drugih variantah. Ko je Slovenija vstopila v EU, sem takoj iskal dobro ribogojnico v Furlaniji in sem jo našel pri Osoppu. Že leta 2004 smo začeli tam kupovati odlične šarenke in bolj poceni kot v Sloveniji. Ko smo se dobro spoznali z vodjo te ribogojnice in z vodstvom te firme v Veroni, sem predlagal, da bi tam vzrejali tudi soške postrvi in lipane. Dogovorili smo se in jeseni leta 2006 sva z Dušanom tja pripeljala 40.000 polletnih mladic lipanov. V prvem letu je dobro kazalo in zato sva naslednje leto pripeljala spomladi še 20.000 mladic soške postrvi in jeseni 60.000 mladic lipanov.
Dušan je uspešno vzrejal lipane že v mali ribogojnici v Zalogu in leta 2004 je vložil v naše reke 7.360 lipanov 2+. Naslednje leto 3.475 lipanov 2+ in celo 2.517 lipanov 3+! Prepričan sem bil, da bomo uspeli z vzrejo lipanov v taki količini tudi izboljšali športni ribolov. Velik udarec za nas se je zgodil ponoči med 4. in 5. decembrom 2005. Ponoči je bila velika voda, ki je pred vstop vode v ribogojnico prinesla veliko vej in listja in se je zmanjšala količina vode. Lipani so porabili kisik in zatem so začeli poginjati. Ko se je zjutraj to ugotovilo, je bilo poginjenih približno eno tono, ostalo je samo nekaterih starejših. Zaradi te nesreče ni bilo leta 2006 vloženih nobenih lipanov 2+, vendar samo 624 lipanov 3+. Naslednje leto 2007 je bilo vloženih 4.570 lipanov 2+, lipanov 3+ pa ni bilo nikoli več.
Vemo, da ribogojci ne želijo pripovedovati o svojih neuspehih. Enako je veljalo tudi za Dušana, ker mi nikoli ni sam povedal, kaj se dogaja in dostikrat sem ga moral spraševati kot tudi druge njegove delavce. Kot sem kasneje videl, je gotovo ugotovil, da je preveč težav za vzrejo lipanov v četrtem letu (3+). Vseeno pa je bil ta prva leta za vzrejo lipanov zelo uspešen in dobili smo tudi strokovnjaka za lipane iz Švedske, ki nam je pomagal.
Leto 2008 je bilo za nas pomembno. V ribogojnici pri Osoppu so uspešno vzredili lipane 2+ in v reke RD Tolmin smo vložili 23.886 lipanov! Vsaj jaz sem bil prepričan, da bomo rešili vzrejo odraslih soških postrvi in lipanov in nam ne bo potrebno graditi nove ribogojnice. A kmalu, ko sva šla z Dušanom po soške postrvi 2+, nama je vodja ribogojnice povedal, da soške postrvi ne bodo več vzrejali, ker imajo z njimi prevelike probleme. Ves čas jih morajo sortirati, ker drugače velike žrejo male. Ni mi bilo všeč, a kaj smo hoteli. V reke smo jih vložili 2.981. če računam, da smo pripeljali 20.000 mladic, ki so bile stare skoraj eno leto, jih je po enem letu in pol ostalo samo 15%. Zelo slabo torej, res pa je, da so bile ribe zelo kvalitetne brez velikih poškodb. Lipanov smo pripeljali 40.000, vložili pa smo jih 60%, kar je bil zelo dober rezultat.
Med tem sem videl že več raziskav soške postrvi in vedel sem, da ne prenesejo velike gostote. V vseh potokih je bila gostota potočne postrvi do 5X večja kot soške postrvi. Zato sem že razmišljal, da soška postrv nikakor ne bo mogla biti nadomestilo šarenk, ampak le lipani. Kljub temu pa sem bil prepričan, da bi bil Dušan sposoben vzrediti več soških postrvi in sva iskala kakšno drugo ribogojnico v Furlaniji in eno sva tudi šla pogledat, a ni bilo rezultatov.
Konec leta 2008 mi je vodja ribogojnice pri Osoppu večkrat grozil, da bomo morali naslednje leto kupiti 10 ton lipanov. Mene je kar skrbelo, saj bi bilo to preveč za vlaganje v naše vode, so pa lipani bistveno bolj dragi kot šarenke. No, že februarja leta 2009 me je poklical, da lipani obolevajo. Z Dušanom sva takoj šla tja in lipani so res poginjali. Dušan je smatral, da je to stres zaradi prevelike gostote, veliko vprašanje je pa res, saj so imeli prejšnjo leto odličen rezultat. Naše vode so bile še preveč mrzle, da bi takoj vzeli vse lipane, odpeljali smo jih pa že marca, ko so bile naše reke že malo toplejše. Vzeli smo vse dvoletnice in vse enoletnice in vseh skupaj jih je bilo samo 380 kg!
Eksperiment s soškimi postrvi in z lipani v Furlaniji je bil končan. Jaz sem bil še vedno prepričan, da bi Dušan bolje znal vzrejati te ribe in razmišljal sem, da je edina rešitev nova ribogojnica. Dušan je nadaljeval z vzrejo lipanov v mali ribogojnici v Zalogu, a ni več dosegal rezultate, kot jih je dosegal leta 2004 in 2005. Od leta 2010 do leta 2012 je uspel vzrediti po 3.000 lipanov 2+, nato dve leti po 1.000 in leta 2015 samo 790. Takrat jaz tega nisem niti opazil, saj smo imeli dovolj problemov z novo ribogojnico, bil sem pa prepričan, da bo vse v redu, ko bomo imeli nove kapacitete predvsem za lipane in za soške postrvi.
Komaj smo pričakali, da so prve ribe prišle v novo ribogojnico in sicer 2. junija, 2015. To so bili lipani v drugem letu (1+), ki naj bi jih vlagali v reke leta 2016. Na žalost pa so lipani vsak dan v velikem številu poginjali. Na moja vprašanja mi je Dušan vedno odgovarjal, da je to stres in da je previsoka temperatura vode. Prej je vedno trdil, da lipani obolevajo v tretjem letu, ko lipani postajajo spolno zreli in zato smo jih začeli vlagati v reke že takoj spomladi. Trdil je tudi, da v tretjem letu obolevajo zaradi bakterij za plesen, ki so vedno v vodah. Italijani so pripravili vakcino, a se jih v Sloveniji ni smelo uporabljati. Kasneje so menda naredili to vakcino tudi na Inštitutu za veterino v Sloveniji, a se spet ni smelo uporabljati, ker ni dovolil Zavod za zdravila. Jaz sem Dušanu večkrat predlagal, da grem do Ministra za kmetijstvo, ki mi je pomagal pri dokumentaciji za ribogojnico, a tega ni hotel. Menda bi temu zamerili sodelavci v veterini. Še danes ne vem, koliko je v tem res.
No, leta 2016 je bilo vloženih v reke 6.338 lipanov 2+, leta 2017 vloženih 9.671 lipanov 2+ in leta 2018 samo še 5.961 lipanov 2+. Neverjetno je, da je Dušan leta 2004 vzredil v res mali ribogojnici v Zalogu 7.360 lipanov 2+, danes pa v veliki ribogojnici to ni več možno!!
Povrh na vse te težave z vzrejo lipanov moram napisati še, kaj smo ugotovili pri ihtiološki raziskavi na Bači leta 2017. V spodnji Bači, ki je dolga 4 kilometre, smo v tem letu vložili 3.800 lipanov v drugem (1+) in tretjem (2+) letu. Zadnjih 1.000 lipanov smo vložili avgusta in ko smo izvedli drugi del raziskave v septembru, nismo zasledili niti enega lipana!!
Poglejmo pa še k soški postrvi. Ko je bila narejena nova ribogojnica, je Dušan novembra 2015 pripeljal 16.000 mladic soških postrvi. Mladice so bile stare okrog 9 mesecev (0+) in so bile dane v enega malih bazenov, kamor se pa daje tudi 60.000 enakih mladic šarenk. V Poročilo ribogojstva za leto 2015 in plan za leto 2016 je Dušan zapisal, da bo za vlaganje v reke vzrejenih še 10.000 soških postrvi (2+). Jasno je računal, da bo od teh 16.000 mladic soške postrvi vzredil 10.000 soških postrvi (2+). V letu 2016 so bile te mladice premeščene v velik bazen, kjer je lahko tudi 10 ton šarenk. Tudi sam sem to stalno gledal in zdelo se mi je, da jih je malo. Ko smo pripravili poročilo za leto 2016 za Zbor članov, sem ugotovil, da Dušan ni pripravil Poročilo o ribogojstvu za leto 2016 in plan za leto 2017. To sem ugotovil, ko sva s tajnico že dobila tisk poročila in je bilo prepozno, da bi to zahteval od Dušana. Vedela sva torej samo midva, a nihče drugi tega ni opazil. Vidimo torej, da vsi člani ne preberejo in ne razmišljajo, kaj se dogaja z ribami. Pa vsi imajo ta poročila, iz katerih pripravljam ta spis. Slutim pa, zakaj tega poročila ni bilo in ga ni bilo tudi leta 2018; ko smo leta 2017 vložili soške postrvi (2+) v reke, jih je bilo samo 2.472 in ne 10.000, kot je planiral Dušan začetek leta 2016. Leta 2018 jih je bilo samo še 1.496.
Da se vrnem k ihtiološki raziskavi leta 2017. V spodnjo Bačo smo junija 2017 vložili 1.000 soških postrvi (2+) in ko smo opravili raziskavo septembra, smo jih našli samo 12%, ali 120 rib. Vse pa so poškodovane s plavuti in vse so bolj blede kot so divje postrvi.

                                                      Epilog
Ogromno dela, časa in živcev smo porabili, da bi uspeli vzrejati soške postrvi in lipane za športni ribolov. Priznati moram, da nam je spodletelo.
Zakaj sem v naslovu dodal vprašaj? Če v prvem poizkusu ne uspeš, ni rečeno, da bo nekomu drugemu uspelo. Pa razmišljajmo.
Soška postrv. Zelo težko je vzrejati triletne in še večje soške postrvi. Stalno jih je treba sortirati in če bi vsako leto dajali za plemenke tiste, ki rastejo najhitreje, bi morda v 10, 20 letih to ribo nekoliko udomačili, da bi jo vlagali za ribolov.
Lipan. Pri lipanu vemo, da je Dušan v prvih letih dosegel odličen rezultat, potem se je pa nekaj zgodilo in ne vemo kaj. Kaj pa, če je začela razsajati bakterija BKD leta 2009, ko so poginili skoraj vsi lipani v ribogojnici v Furlaniji in pozneje tudi v mali ribogojnici v Zalogu in v novi ribogojnici Dušan ni več dosegal prejšnjih rezultatov? Bo kdo začel ponovno?
Sedaj obstajajo vse kapacitete, vprašanje pa je, ali bo vodstvo RD Tolmin imela svojo vizijo in pogum, da bi začela na novo? In dobiti pravega vodja ribogojstva? Bomo videli.

Dodatek: Vloženi lipani (2+,3+) in soške postrvi (2+) po letih
Leto          lipan (2+)         lipan (3+)                 soška postrv (2+)

2004          7.340
2005          3.475               2.517
2006                                       624
2007           4.570
2008         23.886                                                 2.981
2009           6.420                                                     308
2010           3.184                                                     378
2011           3.220                                                      30
2012           3.271                                                      47
2013           1.227                                                      
2014           1.039                                                      17
2015              790
2016           6.338                                                      26
2017           9.671                                                 2.472
2018           5.961   

No comments:

Post a Comment